Tuesday 4 September 2018

HERBA UNTUK SAKIT LUTUT




    Di Malaysia terdapat pelbagai jenis herba dari tumbuhan semulajadi, buah-buahan serta kaedah lain untuk merawat pelbagai penyakit. Salah satunya sakit sendi.  Terdapat beberapa cara dan petua berkesan yang anda boleh lakukan di rumah sahaja. 

     Namun begitu, jika kesakitan di tahap yang kronik atau disebabkan kecederaan yang serius, dinasihatkan supaya anda terus berjumpa pakar perubatan untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya. 

Mari kita lihat apakah yang boleh merawat sakit lutut dan sendi itu.


Halia




Caranya ialah hancurkan satu kepingan kecil halia, masukkan ke dalam secawan air dan didihkan selama 10 minit. Tapis campuran dan tambahkan sedikit madu dan jus lemon. Minum 2-3 cawan teh halia ini setiap hari sehingga sakit lutut hilang.

Kajian tentang arthritis juga mendapati bahawa halia boleh mengurangkan sakit serta bengkak apabila digunakan secara kombinasi bersama dengan rawatan prekripsi.


Lemon




Lemon digunakan sebagai ubatan di rumah untuk sakit lutut yang berpunca daripada arthritis. Asid sitrik yang terdapat dalam lemon bertindak sebagai pelarut untuk kristal asid urik yang juga punca kepada beberapa jenis arthritis.

Caranya ialah potong 1 atau 2 biji lemon kepada potongan kecil. Kemudian, bungkus potongan lemon tadi di dalam kain kapas. Celupkan kain ke dalam minyak bijan. Letakkan kain tadi pada lutut yang sakit selama 5-10 minit. Lakukan 2 kali sehari hingga sakit hilang.


Rempah & Herba


Kajian juga mendapati salap yang diperbuat daripada kayu manis, halia, mastik dan minyak bijan adalah berkesan sama seperti krim arthritis yang mengandungi salisilat iaitu rawatan yang biasa untuk sakit lutut.


Kunyit


Kunyit mengandungi kurkumin yang mempunyai sifat antiradang dan antioksida yang boleh mengurangkan sakit. Kunyit juga boleh memperlahan perkembangan Rheumatoid Arthritis iaitu salah satu punca utama sakit lutut.

Caranya ialah campurkan setengah sudu teh halia kisar dan setengah sudu teh kunyit hidup kisar ke dalam satu cawan air. Didihlan selama 10 minit. Tapis, campurkan madu dan minum 2 kali sehari.


Minyak Kayu Putih



Minyak kayu putih mempunyai sifat analgesia atau pelaga kesakitan yang boleh menghilangkan sakit lutut. Rasa sejuk minyak ini boleh mengurangkan sakit lutut akibat arthrtis. 

Caranya ialah campurkan 5-7 titik minyak kayu putih dan 5-7 minyak pepermin bersama-sama. Kemudian, campurkan 2 sudu besar minyak zaitun. Simpan campuran di dalam botol kaca yang gelap dan jauh daripada cahaya matahari. Gosok campuran ini pada lutut yang sakit.


Buah dan Tumbuhan Yang Kaya Dengan Polyphenol


Antara buah-buahan kaya polyphenol

Polyphenol adalah sejenis bahan yang terdapat secara semulajadi di dalam buah-buahan dan tumbuh-tumbuhan. Polyphenol juga adalah anti-oksidan dan anti-radang yang terdapat dalam tumbuhan seperti anggur, campuran buah beri, lobak ungu dan buah european elderberry.

Antara buah yang mempunyai polyphenol adalah campuran buah beri yang mengandungi kandungan antioksidan yang tinggi. Kandungan flavonoids di dalam buah campuran beri ini bertindak sebagai anti-radang untuk membantu merawat radang sendi.





KEBAIKAN CAMPURAN BUAH BERI


- Mengandungi kandungan antioksidan yang tinggi
- Kandungan flavonoids bertindak sebagai anti-radang
- Kandungan tannins sebagai agen anti mikrob
- Diperkaya dengan vitamin C yang menyokong system imun, meningkatkan serapan zat besi di dinding usus masuk ke saluran darah
- Membantu pembinaan protein kolagen
- Terlibat dalam proses metabolism badan
- Menyokong fungsi mata


Namun anda tidak perlu susah-susah lagi. Kami telah pun sediakan supplement yang kaya dengan polyphenol. 

Pastinya kebaikannya boleh dirasai daripada satu scoop ISILA.



BENARKAH ISILA INI BETUL-BETUL BERKESAN MERAWAT RADANG SENDI ?



YA, IA TELAH BERKESAN MEMBANTU RAMAI WARGA EMAS YANG MEMPUNYAI MASALAH SAKIT SENDI DAN LUTUT UNTUK KEMBALI PULIH.

BUKAN SAHAJA IA BERKESAN MENERUSI KAJIAN SAINTIFIK, TETAPI IA JUGA TELAH MENGUNDANG FEEDBACK POSITIF.











BERMINAT UNTUK DAPATKAN ISILA ? 

JOM WHATSAPP TEAM KAMI 


MAS ==> 010-870 4826

NAD ==> 010-335 6203

BELLA ==> 010-870 5143


























No comments:

Post a Comment