Tuesday 14 August 2018

PENYEBAB SAKIT LUTUT DAN CARA MENGATASINYA


Image result for sakit lutut

Sakit lutut merupakan salah satu rungutan yang selalu didengar terutamanya dari golongan yang sudah berusia. Akan tetapi ia juga boleh berlaku pada mereka yang masih muda disebabkan kecederaan seperti ligamen dan tisu rawan yang koyak.

Tisu rawan di sendi berfungsi untuk melancarkan pergerakan sendi tersebut dan mengurangkan geseran.

Punca sakit lutut

Punca sakit lutut amat ingin diketahui oleh mereka yang mula merasai ada sedikit ketidakselesaan di bahagian lutut. Mereka ini sebenarnya mula sedar dan khuatir bahawa penyakit itu akan menyusahkan pergerakan harian mereka boleh mengambil langkah-langkah positif utuk mengawal keadaan daripada terjadinya masalah yang bakal menyiksa diri mereka sendiri.

Jadi apakah punca-punca sakit lutut, jom tengok di bawah :


🔻🔻🔻🔻🔻🔻
Sakit lutut biasanya dihadapi oleh mereka yang dah berusia. Punca sakit lutut kerana usia ini tidak dapat dielakkan, melainkan mula berhati-hati sejak semasa muda lagi. Oleh itu, bila terjadi sesuatu yang menimbulkan rasa sakit di lutut, walaupun sakitnya sikit sahaja cepat-cepat betulkan urat saraf yang berkaitan. Rawatannya mestilah dilakukan oleh perawat  yang betul-betul mahir saja, bukannya tukang urut biasa ataupun menelan sebarang ubat yang dikatakan bagus untuk sakit lutut. Jika tidak, urat saraf akan jadi tambah cedera pula. Yang dah memang sakit pula, tiada pilihan lain, melainkan menjalani rawatan sakit lutut samada cara hospital ataupun cara rawata alternatif.


Selain faktor usia, orang muda juga ada yang mengalamisakit lutut. Ianya berpunca daripada kelasakan seharian mereka ataupun disebabkan oleh sesuatu kemalangan. 




Antara beberapa sebab lain yang menjadi punca sakit lutut, jika dikategorikan menurut cara mengatasinya, ada dua kategori iaitu :





Kategori 1

Berat badan


Paras toksik tinggi


Masalah tulang yang tak cukup zat











Kategori 2

Lutut terhantuk benda keras


Kesan terjatuh atau terhentak


Kesan menyepak sesuatu dengan kuat, contohnya menyepak bola


Kesan menelan berbagai ubat


Kesan gout (tinggi kandungan asid dalam badan)


Masalah tulang belakang di bahaian pinggang


Masalah urat saraf peha ke lutut da lutut ke betis


Masalah cairan pelincir lutut


Tisu rawan pemegang tulang atas dan bawah lutut koyak atau rosak.


Tulang lutut atas dan bawah haus kerana geseran akibat cairan pelincir semakin berkurang


Kesakitan lutut yang puncanya dalam kategori 1, boleh diatasi sendiri oleh pesakit. Manakala kategori 2 pula, tiada jalan untuk penderitaan mengatasi sendiri mahu tak mahu mesti mendapatkan rawatan pakar.




Image result for cara mengatasi sakit lutut

Cara-cara untuk mengatasi sakit lutut :


🔻🔻🔻🔻🔻🔻

  • Mengurangkan berat badan melalui senaman

Dalam meningkatkan kekuatan otot, latihan fizikal yang sederhana boleh dilakukan untuk menguatkan sendi lutut. Antaranya berbasikal, berenang ataupun squats.




  • Memakai pendakap lutut atau knee braces untuk mengurangkan beban pada sendi lutut.
Penggunaan alat penyokong lutut(knee braces) mampu menstabilkan pergerakan lutut dan mengurangkan kesakitan.

  • Mengambil ubat anti radang dalam mengurangkan rasa sakit lutut. Antaranya ubat tahan sakit seperti paracetamol ataupun ubat Anti Inflamasi Bukan Steroid (NSAIDS)
  • Suntikan sendi dengan asid hyaluroniC
  • Steroid: Suntikan steroid dalam lutut boleh mengurangkan rasa sakit dan keradangan dibahagian lutut. Ia boleh bertahan untuk beberapa bulan lamanya. Akan tetapi ia tidaklah berkesan kepada semua jenis sakit lutut.
  • Asid hyaluronik: Cecair asid hyaluronik merupakan salah satu cecair yang berada di dalam sendi yang berfungsi sebagai pelincir. Suntikan asid hyaluronik dapat mengurangkan rasa sakit tersebut selama beberapa bulan.

  • Buat rawatan akupuntur
Kajian menunjukkan akupuntur dapat melegakan kesakitan lutut dan meningkatkan fleksibiliti pada individu yang menghidapi sakit lutut ni. terapi akupuntur dapat meningkatkan aliran darah dan membantu mengurangkan inflamasi sendi lutut.




  • Mengamalkan diet yang sihat untuk meredakan sakit lutut
Diet yang sihat dapat mengurangkan risiko anda untuk berhadapan dengan sakit lutut secara semulajadi. Antara makanan yang bagus untuk kesihatan sendi lutut adalah salmon, tuna, sardin, sayur sayuran dan buah buahan, keluarga bawang, kekacang dan juga bijirin penuh.




  • Mengambil makanan tambahan untuk meningkatkan kesihatan lutut
Terdapat makanan tambahan tertentu membantu mengurangkan kesakitan lutut, kekejangan dan bengkak akibat gejala osteoartritis. Antaranya adalah Minyak ikan yang membantu melincirkan sendi dan mengurangkan keradangan; Vitamin C untuk membina semula tisu penghubung; Glukosamin untuk membaiki tisu rawan dan Protein yang penting untuk pembaikan tisu tisu otot.

Untuk pengetahuan semua, makanan tambahan yang saya sebut diatas adalah antara bahan-bahan utama ISila contohnya Glukosamin. Anda yang mempunyai masalah seperti yang saya bicangkan harini boleh amalkan ISila sebagai makanan tambahan untuk memulihkan masalah sakit lutut. Ini kerana ISila adalah produk supplement makanan khas untuk membantu dalam proses kesembuhan sakit Lutut dan Sendi, tidak kira samada disebabkan penyakit artritis kronik atau kecederaan fizikal.


Jom tengok feedback Isila, Alhamdulillah banyak feedback positif yang kami terima. Klik link dibawah !!!

🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽




Jika anda atau orang sekeliling anda mempunyai masalah lutut jangan segan dan jangan malu untuk bertanya atau mencuba ISILA. Team ISILA sentiasa ada untuk membantu anda semua :) 

Jangan lupa contact kami team ISILA ye :)

01156970772 : Nadhirah
0103356203   : Wan Nadhirah


Image result for isila






No comments:

Post a Comment