Wednesday 8 August 2018

Punca sakit lutut wanita



Related image



Kenapa sakit lutut sering terjadi pada wanita ?

Anda mungkin terkejut, tetapi jantina memain peranan dalam punca penyakit sendi atau penyakit lutut, yang mana kaum wanita lebih berpotensi untuk sakit lutut berbanding lelaki.


Image result for punca sakit lutut wanita



Pernahkan anda mengalami nyeri di lutut pada saat naik tangga? Atau nyeri saat bergerak tiba-tiba? Jika ya mungkin anda mengalami atau menderita Osteoartritis (kerosakan tulang rawan sendi)

  • Salah satu sebab kenapa masalah ini sering dikaitkan dengan wanita ialah faktor hormon. Faktor hormon mengambil peranan terutama pada wanita yang putus haid atau dengan kata lain ialah menopause. Ini kerana mereka lebih berisiko untuk sakit lutut.
Menurut penelitian di Amerika Serikat, osteoarthritis (kerosakan tulang rawan sendi) lebih sering menyerang wanita dibandingkan lelaki. Ini berhubungan dengan menopause. Pada periode ini, hormon estrogen tidak berfungsi lagi. Sementara salah satu fungsi hormon ini adalah untuk mempertahankan massa tulang. 



  • Bentuk tubuh perempuan juga menjadi penyebab mengapa perempuan lebih berisiko mengalami osteoarthritis. Tubuh wanita lebih lebar di bagian pinggul, sementara laki-laki cenderung lurus. Biasanya lemak bertambah di pinggul dan perut ketika perempuan beranjak tua. Ini jelas akan memberikan beban yang lebih besar untuk lutut.








ISILA boleh mengurangkan dan menyembuhkan sakit lutut? 

ISILA boleh merawat penyakit yang mempunyai masalah sendi. Ini kerana bahan utama ISILA adalah KOLAGEN TYPE-2 yang merupakan penemuan terkini dan telah menjadi satu  FENOMENA YANG MENGGANTIKAN GLUCOSAMINE dalam rawatan sendi.

Kolagen type-2 berfungsi secara khusus untuk pembaikpulihan sendi. Ia dapat menambah ketebalan rawan sendi, menambahkan cecair pelincir(synovial) danmemperbaiki kebolehlenturan ligamen dan salur darah.

ISILA bukan minuman kolagen yang biasa biasa ye  :)

Untuk itu pada sesiapa yang mempunyai masalah sakit lutut cepat cepat cari jalan penyesaian sebelum keadaan menjadi lebih kronik. 

Jika anda atau orang sekeliling anda mempunyai masalah sakit lutut jangan segan dan jangan malu untuk bertanya atau mencuba ISILA. Team ISILA sentiasa ada untuk membantu anda semua :) 

Jangan lupa contact kami team ISILA ye :)

01156970772 : Nadhirah
0103356203   : Wan Nadhirah
0108705291   ; Aima Shafini

No comments:

Post a Comment