Thursday 11 October 2018

OSTEOARTHRITIS




OSTEOARTHRITIS





Osteoarthritis ialah satu penyakit yang menyebebabkan sendi terasa sakit dan kaku. Ia biasanya terjadi di bahagian lutut terutama paha dan tulang belakang dan boleh juga terjadi pada sendi di tangan.

       Osteoarthritis sering terjadi pada usia warga tua lelaki mahupun wanita, dan wanita berusia lebih 55 tahun lebih cenderung untuk mendapat osteoarthritis. Namun orang muda juga boleh dapat osteoarthritis jika mereka mempunyai berat badan berlebihan.






Osteoarthritis terjadi apabila tulang rawan yang terdapat pada sendi tulang makin menipis. Tulang rawan yang menipis menyebabkan kedua tulang akan bergesek semasa bergerak. Ia menyebabkan sendi menjadi bengkak dan sakit. 

Kemerosotan tulang rawan disebabkan oleh sejenis gula bernama glukosamina yang berfungsi untuk membantu melambatkan kehilangan tulang rawan yang semakin kurang. Kurangnya glukosamina sebagai blok binaan utama tulang rawan menyebabkan kehilangan tulang rawan berlaku dengan pantas dna mengundang pada sakit lutut dan sendi lain.




      Selain itu, osteoarthritis juga disebabkan oleh cairan sinovial yang semakin berkurang yang sebelum ini merupakan pelumas semulajadi sendi yang dapat membantu tulang bergeser denga tulang lain secara lembut dan lancar semasa tubuh bergerak.



PUNCA-PUNCA

OSTEOARTHRITIS



1. UMUR SEMAKIN MENINGKAT

Umur menjadi salah satu daripada faktor sakit lutut. Semakin meningkat usia, pelincir di lutut kita akan semakin berkurang dan tulang rawan kita juga makin berkurang. Jadi, kita harus amalkan pemakanan yang sihat seperti banyakkan minum susu serta amalkan pengambilan vitamin C yang boleh merangsang pembentukan kolagen untuk kesihatan lutut kita.





2.BERAT BADAN BERLEBIHAN (OBESITI) 
Apabila berat badan bertambah, tekanan pada sendi lutut juga bertambah. Ia akan menyebabkan mudah tulang rawan untuk rosak dan berikan tekanan kepada sendi lutut terutamanya. Tiada solusi bagi masalah ini selain daripada berusaha untuk mendapatkan berat badan ideal. 



3. KETURUNAN (GENETIK)
Risiko untuk mendapat sakit lutut tinggi apabila ada anggota keluarga yang pernah mengalaminya. Sakit lutut disebabkan oleh abnormalities pada gen yag diwarisi dalam bentuk tulang yang mengelilingi sendi lutut.


4.JANTINA (WANITA LEBIH BERPOTENSI)
Wanita mempunyai risiko mendapat osteoarthritis berbanding lelaki kerana tulang punggung wanita lebih besar dari lelaki. Tulang punggung yang lebar menyebabkan lebih tekanan pada otot peha sekaligus memberikan tekanana kepada tempurung lutut. Wanita berumur 55 tahun ke atas yang telah mencapai tahap menopause berpotensi besar mengalami osteoarthritis kerana perubahan hormon, atas faktor pemakanan dan peningkatan kadar kolestrol.



5. TEKANAN SENDI BERPANJANGAN
Gaya kerja yang tidak dijaga keselamatannya boleh menyumbang pada osteoarthritis. Sekiranya anda kerap mengangkat beban berat, selalu mencangkung dan melutut, duduk terlalu lama, berdiri terlalu lama, anda berpotensi untuk kena sakit lutut osteoarthritis.


6. CEDERA/TRAUMA
Pemain bola sepak, takraw dan tenis adalah antara atlet yang berisiko tinggi untuk kena osteoarthritis.



RAWATAN 

OSTEOARTHRITIS


Tujuan utama rawatan adalah untuk mengurangkan rasa sakit dan memperbaiki fungsi sendi supaya pesakit dapat melakukan aktiviti-aktiviti harian.


1. Ubahsuai Aktiviti Harian




Kurangkan aktiviti harian seperti mencangkung, melutut, naik turun tangga atau apa-apa pergerakan yang memberi beban kepada sendi lutut. Hadkan pergerakan anda dalam satu-satu masa.

2. Rawatan Fizikal




Rawatan dengan menggunakan pek ais amat berguna sekiranya terdapat sakit sendi lutut yang akut (tiba-tiba).
Untuk mengurangkan kekakuan sendi, rawatan dengan pek ais adalah berkesan. 




Senaman untuk menguatkan otot hadapan peha (Quadriceps) adalah penting untuk menstabilkan sendi lutut. 

3. Suntikan Sendi Dengan Steroids




Suntikan sendi dengan ubat corticosteroids digunakan dengan meluas untuk mengurangkan komponen inflamasi osteoarthritis. 

Ubat ini berkesan selama satu hingga beberapa bulan. Walaubagaimanapun penggunaan ubat ini secara berlebihan boleh membawa kepada pelbagai kesan sampingan. Adalah tidak digalakkan untuk menggunakan ubat ini lebih daripada tiga suntikan setahun.



4. Chondroitin Sulfate


Chondroitin sulfate, sejenis glycosaminoglycan yang mempunyai saiz molekul yang amat besar, antara 10,000 hingga 40,000 daltons juga digunakan untuk nerawati penyakit sendi Osteoarthritis. 



Bahan ini didaftarkan sebagai suplemen makanan di Malaysia. Penyelidikan selanjutnya adalah perlu untuk menunjukkan keberkesanan bahan ini.



5. Glucosamine Sulfate 




Glucosamine adalah sebahagian daripada aminomosaccharide glucosamine semulajadi yang mempunyai saiz dan berat molekul yang kecil, 179 daltons. 

Pelbagai penyelidikan perubatan telah menunjukkan betapa berkesannya glucosamine sulfate dalam mengurangkan tanda-tanda sakit serta meningkatkan pergerakan pada sendi. Penggunaan glucosamine sulfate pada jangka masa panjang juga dapat mencegah kerosakkan struktur rawan pada sendi.


6. Suplemen Yang Mengandungi Bahan-bahan Semulajadi



 
    





MACAM MANA ISILA BOLEH BANTU ATASI OSTEOARTHRITIS ?


πŸ‘‰Baik pulih sakit sendi, otot dan ligament
πŸ‘‰Dapat mengurangkan keradangan sendi
πŸ‘‰Dapat mengatasi masalah lutut berbunyi 
πŸ‘‰Merawat rawan sendi 

πŸ‘‰Merawat dari dalam secara semulajadi
πŸ‘‰Mengelakkan daripada suntikan atau pembedahan
πŸ‘‰Kesan seawal 72 jam

πŸ‘‰Melegakan sakit sendi
πŸ‘‰Membantu mengawal ARTHRITIS (sakit lutut akibat kehilangan pelincir)
(Osteoartritis, Reumatoid Arthritis)

πŸ‘‰Mengurangkan sakit tulang
πŸ‘‰Melegakan sakit akibat gout peringkat awal.


πŸ‘‰Sakit urat
πŸ‘‰Rambut gugur
πŸ‘‰Kulit kering, alahan kulit, kaki merekah .
Jauh Lebih MURAH dibandingkan dengan kos rawatan lain.
πŸ‘‰Kandungan 650g

πŸ‘‰Boleh digunakan 50-60 kali minum
πŸ‘‰Tiada kesan sampingan
πŸ‘‰Mudah , Jimat Dan Berkesan
πŸ‘‰Halal 100%. Produk Muslim
πŸ‘‰100% bahan semulajadi




TERBUKTI KEBERKESANAN














NAK CUBA ATASI OSTEOARTHRITIS TANPA PEMBEDAHAN DAN SUNTIKAN ???


JOM WHATSAPP TEAM ISILA SEBELUM TERLAMBAT !!!!

πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡

NAD - 010 335 6203

ATIQAH - 010 870 5291

MAS - 010 870 4826









No comments:

Post a Comment